week 4 - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu week 4 - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu

week 4

Door: maartenvanderlippe

Blijf op de hoogte en volg Maarten

30 Juli 2011 | Indonesië, Surabaya

Dag 22: 27 juli 2011
Beetje slechte nacht gehad omdat FC Twente om 1.45 's nachts speelde(Indonesische tijd) en ik om 2 wakker werd. Was toen wel erg benieuwd hoe de wedstrijd verliep, dus met mijn laptop door het hotel gespookt op zoek naar een internetverbinding. Toen ik na een uurtje nog geen verbinding had de moed opgegeven en Theresa gesmst met de vraag of ze op internet de tussenstand kon opzoeken. Alleen die sliep toen al, dus vanochtend op werk meteen gekeken en gezien dat ze met 2-0 gewonnen hadden. Daarna op internet even de goals opgezocht en aan het werk gegaan. Maak redelijk vorderingen met de opdracht en hoop die hier af te kunnen maken, zodat als ik terug ben in Nederland ik klaar ben. ’s Middags gegeten, maar het was wederom erg droog, dus toen maar even naar de supermarkt gesneakt om daar tomatenketchup te kopen. Ondanks dat het niet echt een goede combinatie was met het eten, smaakte het zo wel beter. Vervolgens weer aan m’n opdracht gewerkt.

Na werktijd met Sugi en de 2 dames naar huis gereden. Sugi had de auto omgetoverd tot een ware disco, ondanks dat je het niet van hem zou verwachten. Hij is zo’n typische nette Aziaat met naar voren gekamde haren zonder gel, een bril, een net overhemd en de broek hoog. Was wel grappig ook omdat de meisjes los gingen op de achterbank. Daarna een tijd met de hulpjes van de huishouding gepraat, omdat Frans nog boodschappen moest doen. Later dan normaal gegeten en nog een tijdje gepraat en de plannen voor komende zondag gemaakt. Nog even Friends gekeken bij het zwembad en boven op mijn kamer nog het nieuws gekeken en toen naar bed gegaan.


Dag 23: 28 juli 2011
Opgestaan en met Sugi naar kantoor gereden en het college gevolgd. Daarna aan de slag gegaan. De kok had vandaag volgens mij besloten om me vet te mesten vandaag. Na eerst de Yam gegeten te hebben, kwam ze daarna met Getuk (op Google kun je wel zien wat het is). Was al redelijk vol en toen kwam Asen ook nog eens aanzetten met een drankje van de McDonalds. Weet niet precies wat het was, maar volgens mij iets van cola met chocolademilkshake, chocoladesaus en softijs. Stuk voor stuk vind ik die dingen lekker, maar zo door elkaar gemengd in een beker was het niet echt lekker, geen goede combinatie! Toen als dank voor de gerechten maar de helft aan de kok gegeven. Daarna kwam de lunch alweer en deze Nasi was een van m’n favorieten, dus eigenlijk teveel gegeten. Morgen maar even een balansdag nemen:P Na werktijd nog even met Ririn op de scooter door de wijk heen geknald, blijft toch leuk. Daarna door Sugi met Inah en Ciska bij Frans afgezet en daar even wat gegeten.

Na het eten met de huishoudsters Indonesië – Turkmenistan (4-3) gekeken, dus Indonesië heeft zich nu geplaatst voor de kwalificatie voor Brazilië 2014. Nog even naar de mall gelopen en daar een boek gekocht (The Best Business Books Ever) waarin de 130 belangrijkste management-artikelen ooit ter sprake komen, leek me wel interessant. Toen nog even nieuws en Friends gekeken en fruit gegeten. Ook heb ik een beginnetje gemaakt aan het boek en zo rond 02.00 gaan slapen.


Dag 24: 29 juli 2011
Ik dacht dat ik vandaag vrij was, want dat stond op de kalender op mijn bureau. Wist alleen niet dat deze kalender niet van Rhoda Jaya, maar van een ander bedrijf was. Had gelukkig toen ik rond 2.00 ging slapen Theresa nog gesmst dat ik wel echt toe was aan een dagje vrij. Dus die belde me om 7.30 lachend op met de boodschap dat ik niet vrij was. Aangezien Sugi me om 7.30 op zou halen, maar snel kleren aangetrokken, brood, beleg en de tandenborstel meegenomen naar kantoor. Op kantoor even rustig ontbeten en aan de slag gegaan. Rond 12.00 kwam het middageten al, maar had echt nog geen trek. Dus even laten staan en toen ik een uurtje later begon was de Nasi natuurlijk al koud. Toen maar de sambal uit de keuken gehaald en daarmee aan de haal gegaan, zodat het voor mijn gevoel wat warmer/heter is. Vonden de collega’s wel leuk en helemaal toen ik een minuutje later weer de keuken in rende om een fles water te halen. Daarna weer aan de slag gegaan en in de middag even een ijsje gehaald. Vind het wel leuk om een beetje door de wijk te lopen met alle mensen die je naroepen en je aandacht willen. Wou het ijsje lekker in de zon opeten om ook nog een beetje een tintje te krijgen, maar binnen no-time had ik 5 ongeruste meisjes om me heen. Ze waren bang dat ik bruin zou worden, want hier vindt men een blanke huid mooier dan een bruinere in tegenstelling tot wat men over het algemeen in Europa vindt. Na hevig aandringen dus maar in de schaduw gaan zitten. Terug op kantoor weer aan de slag gegaan en de Klepon gegeten die de kok voor mij gemaakt had.

Met Frans en Connie terug naar hun huis gereden en daar weer gegeten. Toen nog een hele tijd met Theresa gepraat en haar geholpen bij het maken van een motivatiebrief die ze moest maken voor toelating op de Londense Universiteit. Naar mijn hotel gelopen, maar daar bleek m’n Access-card het ineens niet meer te doen. De niet-Engels sprekende security snapte het niet en riep er een andere niet-Engels sprekende security bij die na een tijdje dan ook daadwerkelijk arriveerde. Toen ik het ook hem had uitgelegd wou ie met zijn Access-card mij naar de 7de verdieping sturen, maar daar schoot ik ook niet zoveel mee op aangezien ik dan de volgende keer hetzelfde probleem zou hebben. Dus maar aangedrongen op een andere oplossing. Uiteindelijk een formulier ingevuld en nu kan ik hem maandag weer ophalen. Wel vervelend aangezien ik nu elke keer de security om hulp moet vragen om erin te komen en die vervolgens weer iemand anders moet oproepen, maar ja… Nog even nieuws en Friends gekeken + gelezen in mijn boek en gaan slapen.


Dag 25: 30 juli 2011
Door Sugi opgehaald en naar kantoor gereden + college gevolgd. Hierna maar gelijk aan de slag gegaan en Harris van advies voorzien voor zijn bedrijf dat hij wil opstarten (Au pairs bedrijf voor Nederlandse en Belgische studenten). Toen was het al redelijk snel tijd voor de lunch (uiteraard Nasi), die ik samen met Theresa gegeten heb. Weer even aan de slag gegaan en naar de supermarkt gelopen. Vind het wel lekker om even een stukje te lopen en onderweg een beetje met de locals te ouwehoeren. Veel meer dan ouwehoeren kun je niet, want ze spreken eigenlijk geen woord Engels. De kokkin had weer een lekkernij voor mij in petto, ditmaal Apem Pisang. Volgens m’n kantoorgenoten was dit erg zoet, maar ik vond dit nogal meevallen. De smaak is hier sowieso anders, want dingen die zij niet scherp vinden daar brand ik mijn mond aan.

Na werktijd met Frans, Connie, Theresa en Regina gegeten en de plannen voor de volgende dag besproken. Aangezien we vroeg zouden vertrekken, ben ik ook maar redelijk vroeg naar het hotel gelopen. Daar even het standaard nachtritueeltje gedaan en daarna m’n bed ingedoken.


Dag 26: 31 juli 2011
Zondag, dus mijn vrije dag. Aangezien men hier nog nooit van zondagsrust heeft gehoord om 5.45 opgestaan. Zondagsontbijtje gemaakt met een eitje, lekkere broodjes, aardbeien en jus d’orange. De benodigde spullen gepakt, tanden gepoetst en wat klei in de haren gedaan en toen naar Frans vertrokken. Toen gewacht tot Theresa en Regina klaar waren en in de tussentijd gedacht aan de minuten die ik langer in mijn 2 persoonsbed kon blijven liggen. Onderweg gegaan richting de jungle en ook nog 2 vrienden van Frans opgepikt. Aangekomen op het startpunt van de tocht bleek de gids van ons luxueuze jacht (zie foto’s) nog niet gearriveerd. Ook nu dwaalden m’n gedachten weer af naar de extra tijd die ik in bed had kunnen spenderen, want was wel redelijk moe. Uiteindelijk begon onze rondtocht door de Indonesische jungle en het was wel mooi om zo door de vrije natuur te varen. Had eigenlijk nog wel stiekem gehoopt dat we een stuk door de jungle zouden gaan lopen, maar het was op zich wel een beetje te verwachten dat dit niet zou gebeuren. De familie Kurnya is namelijk niet echt sportief en liever lui dan moe. Na een tijd rondgevaren te hebben, kwamen we dan uiteindelijk weer terug op het startpunt en daar nog een tijd met de zeer primitieve locals ‘gepraat’. Vervolgens in de auto gestapt en de vrienden van Frans weer bij huis afgezet. Onderweg naar onze eigen wijk nog even gestopt en heerlijk gegeten bij een Chinees restaurant. Ik had goede hoop dat er misschien Bami tevoorschijn getoverd zou worden, maar ik had beter moeten weten, toch was de Nasi heerlijk! Was overigens wel blij dat ik voor het eerst sinds ik Indonesië ben mijn korte broek aan kon/mocht. Bij een gemeten temperatuur van 41 graden is dat op zich helemaal geen overbodige luxe.

Besloten om me bij m’n hotel af te laten zetten, omdat ik vond dat ik mezelf ook maar eens moest proberen te vermaken voor een paar uur. Met de laptop naar de mall gegaan en onder het genot van de Java Chip even op het wifi-netwerk gezeten. Was erg benieuwd of Twente weer de Johan Cruijff-schaal gewonnen had, dus even de samenvatting gekeken. Het was niet al te best voor zover ik kon opmaken uit de samenvatting, maar goed weer een prijs erbij in de prijzenkast. Toen naar de hypermart gegaan om daar weer boodschappen te doen. Daar werd ik aangesproken door een medewerker (Liana) en daar ongeveer een uur mee gepraat. Aangezien ze aan het werk was besloten om na haar werk verder te praten. Na werktijd dus in mijn hotelkamer een tijd gepraat onder het genot van wat eten en drinken. Echter toen ze naar huis wou rijden op de motor bleek die het niet meer te doen en aangezien ze een meer dan een kwartier weg woont en niemand haar op kon halen, is ze toen maar blijven slapen. Al met al nam alles behoorlijk wat tijd in beslag, dus rond 1.30 gaan slapen.


Dag 27: 1 augustus 2011
Aangezien Liana moslim is en uitgerekend vandaag de Ramadhan begon om 3.00 de wekker gezet, omdat ze tussen 4.00 en 18.00 niets mag eten. Brood voor haar gemaakt en daarna weer verder geslapen. Om 6.45 ging mijn wekker, dus opgestaan klaargemaakt en Liana geholpen met de motor naar de reparateur brengen die vlakbij mijn hotel is. Ik was gister al moe van het vroeg opstaan, dus had eigenlijk gehoopt op een betere nachtrust, maar ja je kunt niet alles hebben. Uitgerekend vandaag was Sugi ook nog eens heel laat. Had achteraf gezien nog wel 45 minuten langer in bed kunnen blijven liggen… Ook redelijk laat op kantoor gekomen. Geprobeerd om te werken, maar ik kon me echt totaal niet focussen en de productiviteit lag dan ook zo rond het nulpunt. Daarom maar met de medewerkers die niet zo goed Engels spreken gepraat via een vertaalmachine, was wel grappig. Gelukkig moest Sugi z’n auto ophalen bij de garage en moesten we daarom eerder van kantoor weg. Een kort en improductief dagje dus, maar dat mocht ook wel een keertje. Even Friends gekeken om hernieuwde energie op te doen en toen met Liana en Icha (een vriendin van Liana) afgesproken om in de mall even wat te gaan eten. Ook nog even naar de supermarkt gegaan om een soort after bite middel te kopen tegen de mosquito beten. Denk dat ik tijdens de jungle-vaartocht een aantal keer gebeten ben. Toen nog even naar mijn hotel gegaan en daar een tijdje gepraat en tv gekeken. Begon toen al redelijk laat te worden, dus toen maar gaan slapen.


Dag 28: 2 augustus 2011
Heerlijk geslapen, maar dat was ook wel te verwachten. Wekker wat later gezet dan normaal en m’n brood maar op kantoor gegeten. Het ochtendcollege gevolgd en aan de slag gegaan, ging wel weer goed. Heerlijk gegeten, Nasi Gurami met ketjap. Daarna weer verder gewerkt en naar de supermarkt gelopen die dicht was. Toen maar even rustig gaan zitten en met de mensen gepraat die naast mij kwamen zitten en begonnen te praten.

Na werktijd even wat gegeten en naar de mall gegaan om wat inkopen te doen en een tijdje met Liana gepraat. Naar huis gegaan en even het nieuws en Friends gekeken. Rond 22.00 kwam Liana langs met haar 2 vriendinnen, Cuwy en Lia. Gezellig de hele avond met elkaar gepraat, was erg gezellig. Was gelijk een mooi moment om een deel van mijn redelijk grote voorraad gekregen snoepgoed op te krijgen, zodat ik niet alles zelf op eet. Rond 0.30 gingen ze weer naar huis, dus heb ik m’n tanden gepoetst en ben ik ook maar mijn bed ingedoken.

  • 05 Augustus 2011 - 13:31

    Erik:

    Goed bezig, man......!
    En alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Surabaya

Bachelor-opdracht in Surabaya, Indonesië

Recente Reisverslagen:

14 September 2011

laatste week

07 September 2011

terug in Surabaya

01 September 2011

2de week vakantie Bali

26 Augustus 2011

vakantie Bali

13 Augustus 2011

week 6
Maarten

Actief sinds 08 Juli 2011
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 27149

Voorgaande reizen:

22 November 2012 - 01 Maart 2012

Master-stage in Beijing, China

06 Juli 2011 - 12 September 2011

Bachelor-opdracht in Surabaya, Indonesië

Landen bezocht: