week 6 - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu week 6 - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu

week 6

Door: maartenvanderlippe

Blijf op de hoogte en volg Maarten

13 Augustus 2011 | Indonesië, Surabaya

Dag 36: 10 augustus 2011
Nadat ik wakker werd en in de spiegel keek constateerde ik een dikke mosquito beet in mijn gezicht. Was redelijk groot en behoorlijk rood en het jeukte ook vervelend. Probeerde me wel in te houden, maar de jeuk was zo hevig af en toe dat ik wel moest krabben. Daar ging het ook niet bepaald beter van uit zien, dus liep als een soort van scarface rond vandaag. Gelukkig had ik al eerder minyak gosok gekocht, een middel tegen mosquito beten. Op kantoor aan de slag gegaan en in het middaguur vanzelfsprekend weer aan de Nasi. Na het middageten verder gewerkt en even ontspannen rondgekeken op het internet.

Na het werk met Frans en de familie gegeten. Daarna nog een tijdje nagepraat en naar mijn hotelkamer gegaan. Daar maar tv gaan kijken en met name Friends hielp wel goed als afleiding tegen de jeuk. Redelijk vroeg gaan slapen in de hoop dat ik dan geen last van de jeuk meer zou hebben. Voor het slapen gaan mijn gezicht nog ingesmeerd met een redelijk dikke laag minyak gosok.

Dag 37: 11 augustus 2011
De nachtrust en de minyak gosok hebben goed werk verricht. Er was niet veel zichtbaar meer van de mosquito-beet en ook de jeuk was zo goed als verdwenen, dus voelde me een stuk beter dan de dag ervoor. Nadat ik met Sugi naar kantoor gereden was, heb ik het ochtendcollege gevolgd en ontbeten. Daarna aan het werk gegaan en in de middag Nasi gegeten. Na de lunch door het bedrijf gelopen en waar nodig collega’s geholpen. Was erg leuk om te doen.

Na het werk gegeten met Frans en Regina, omdat Connie en Theresa op Midden-Java waren en pas die avond weer terug zouden komen. Na het eten naar huis gelopen en daar samen met 4 vriendinnen van Liana (Septa, Icha, Meme & Dini) afscheid genomen van Liana. Ze zou de volgende dag om 8.00 met de trein naar Jakarta vertrekken. Werd ook nog door haar uitgenodigd om haar in Jakarta te bezoeken. Lijkt me wel een goed plan, maar moet ik eerst nog eventjes verder uitwerken. Wil namelijk ook naar de wedstrijd Indonesië – Bahrein voor de WK-kwalicatie (Brazilië 2014) op 6 september en die wedstrijd is in Jakarta. Dat valt in de moslimvakantie (Idul Fitri) die ik heb, maar het schijnt dat het bemachtigen van kaarten lastig is en ook het openbaar vervoer schijnt problematisch te zijn gedurende de vakantie. Ga dit dus allemaal de komende dagen even uitzoeken met Frans. Rond 22.00 vertrokken de dames en kwam ik Juwin tegen bij het zwembad. Daar nog een hele tijd mee gepraat en ergens na middernacht m’n bed ingedoken.

Dag 38: 12 augustus 2011
Vaandag kwam Sugi me al om 7.00 ophalen, omdat hij die dag nog naar Tuban ging. Was dus vroeg op kantoor en lekker rustig ontbeten en naar het ochtendcollege gegaan. Daarna aan de slag gegaan en in de middag weer Nasi naar binnen gewerkt. De dag ging redelijk snel voorbij en na werk naar Tunjungan Plaza (grootste mall van Surabaya) gegaan achter op de motor van een collega. Daar de vrienden van de collega (Dista, Putu, Tommy, Cecillia, en Cathrine) ontmoet en samen wat gegeten. Na het eten naar het koffiehuis gegaan waar zij elke dag chillen en een hele tijd gepraat met elkaar (minstens 3 uur). Om 21.30 vertrokken richting de karaokebar met Dista, en Putu en daar Fitra ontmoet. Karaoke hier is dat je een kamer boekt met een tv, boxen, 2 microfoons en touchscreen scherm waarop je nummers kunt selecteren. Had al vrij door dat ze heel muzikaal zijn en ik ben echt zwaar het tegenovergestelde van muzikaal. Eigenlijk bijna schandalig hoe amuzikaal ik ben, maar ze stonden erop dat ik ook liedjes ging zingen. ’t Zou flauw zijn om het niet te doen, dus ben ook maar gaan zingen. Denk dat ik Nederland er geen goede dienst mee bewezen heb haha, ondanks dat ze na elk gezongen nummer een bescheiden applausje (ik vermoed uit medelijden) gaven. Gelukkig kwam daarna de roomservice om drinken en gefrituurde tofu te brengen. Met name de gefrituurde tofu was lekker, want ben niet echt een fan van gekookte tofu. Om 1.00 sloot de tent, dus naar de McDonalds gereden die hier in Indonesië 24 uur per dag (!!!) open is! Daar even een ijsje genomen en ook nog gepraat met 4 mensen die Dista kende. Daarna achter op de motor van Dista naar huis gereden en me slaap klaar gemaakt. Rond 3.00 gaan slapen.


Dag 39: 13 augustus 2011
Kort nachtje gehad en lichtelijk door de wekker heen geslapen. Normaal moet ik me al haasten om op tijd in de lobby te zijn, maar nu helemaal. In de vluchtigheid ook nog m’n brood vergeten mee te nemen. Aangezien de winkels pas om 10.00 open gaan en om 12.00 ik warm eten krijg maar besloten om het zo te laten. Om 12.00 ging de Nasi er dus wel redelijk goed in! Na het eten weer verder gewerkt.

Na werktijd naar huis gereden en even op de bank gaan liggen en lichte maaltijd genomen. Er was ook niet al te veel tijd, omdat ik met Dista, Tommy en Finda afgesproken had. Finda was ziek en Ricardo ‘verving’ haar. Samen gepraat, gesnackt en tv gekeken. Ik vertelde dat ik hoogstwaarschijnlijk vrijdag of zaterdag naar Bali vertrok voor een bruiloft en dat ik daarna vermoedelijk nog een aantal dagen daar bleef. Werd toen gelijk uitgenodigd om in het vakantiehuis van Tommy’s te verblijven. Zij gaan namelijk die zondag of maandag naar Bali. Lijkt me erg leuk, dus ga denk ik wel op het aanbod in. Was behoorlijk moe die avond en af en toe was ik dan ook flink aan het gapen, ondanks dat het heel gezellig was. De jongens voelden zich een beetje bezwaard om nog langer te blijven, dus gingen rond 2.00 huiswaarts. Heb toen snel m’n tanden gepoetst en naar bed gegaan.


Dag 40: 14 augustus 2011
Had geen plannen gemaakt voor mijn vrije dag en werd dan ook pas om 11.30 wakker. Opgestaan om een ontbijtje te maken en even rustig op de bank het nieuws gekeken. In de middag naar de mall gegaan om een kop koffie te drinken in de Starbucks en een chocolade marquise te eten, heerlijk. Ondertussen op het wifi-internet gezeten en meteen de samenvatting van FC Twente bekeken. Daarna nog een tijd gechat met wat vrienden. De koelkast begon alweer aardig leeg te raken, dus naar de supermarkt gegaan om het weer op peil te brengen. Achter mij in de rij voor de kassa stond een Amerikaan uit Maryland die hier op een school les gaf en met zijn vrouw en dochter in Surabaya verbleef. Hier een tijd mee gepraat en daarna even met hem wat gaan eten. Op de weg terug kwam ik Juwin nog tegen samen met 2 vriendinnen van hem. Met z’n 4en een tijd bij het zwembad gepraat en werd ondertussen nog door Dista uitgenodigd om naar een soort feestje te gaan. Juwin had er niet echt oren naar om mee te gaan en het was redelijk ver weg. Aangezien ik ook niet opgehaald kon worden en ook niet echt zin had om met de taxi te gaan maar besloten om het niet te doen en bij het zwembad nog een tijdje blijven praten. Daarna nog even Friends gekeken en toen vond ik het wel een mooie tijd om naar bed te gaan.


Dag 41: 15 augustus 2011
Vanaf deze werkweek komt het meer ontspannen deel van mijn verblijf eraan. Woensdag 17 augustus is een vrije dag, omdat Indonesië dan de onafhankelijkheid van Nederland viert. Zaterdag 20 augustus heb ik een bruiloft van een vriend van Frans op Bali en van Frans mag ik er dan wel een of 2 weken vakantie vieren. Maandag 29 augustus begint de Idul Fitri (moslimvakantie) in Indonesië en deze vakantie duurt tot en met maandag 5 augustus. Dan heb ik nog 5 dagen over om de laatste hand aan mijn verslag te leggen en stap ik zondag 11 september op het vliegtuig naar Nederland en kom ik maandag 12 september aan op Schiphol.

De werkdag begonnen met de tocht naar werk samen met Sugi. Daarna ochtendpraatje bijgewoond en ontbeten. Daarna verder gewerkt en in de pauze met Siska gegeten onder het genot van haar Indonesische muziek. Het nummer ‘Zubhy, Zubhy’ is toch m’n persoonlijke favoriet alhoewel ik geen idee heb waar het over gaat. Voor de mensen die nu nieuwsgierig zijn, dit is ‘m: http://www.youtube.com/watch?v=1kI4X3WfyL0 . Op de terugweg met Sugi hadden we het liedje al gauw getransformeerd van ‘Zubhy, Zubhy’ naar ‘Sugi, Sugi’ als ode aan onze chauffeur. Kan inmiddels het liedje al deels meezingen en ook aan het dansje wordt gewerkt!:p Je moet toch wat doen om je niet de hele tijd te storen aan de continue files in Surabaya. Daarna met Connie, Theresa en Regina gegeten en naar huis gegaan. Onderweg aan de praat geraakt met Lidya, een meisje dat in de buurt van hotel woont. Ze bood aan om met de auto door Surabaya door te rijden in de richting die ik nog niet eerder op ben gegaan, was erg gezellig. Ze sprak goed Engels en ook qua interesses en humor zaten we behoorlijk op één lijn. Ook nog even wat ergens gedronken en toen weer bij het hotel afgezet. Voor woensdag afgesproken om samen te eten en een film te kijken. Was geen tijd meer over voor Friends gezien de tijd, dus maar m’n bed ingedoken.


Dag 42: 16 augustus 2011
Op kantoor ontbeten en aan de slag gegaan. Frans had nog een wijziging in het Bali-schema in petto. We vertrekken niet zaterdag met de auto, maar we gaan donderdagochtend al met het vliegtuig. We vliegen om 6.00, dus wordt weer een kort nachtje, maar als ik Frans mag geloven is het dat dubbel en dwars waard. Donderdag is namelijk de Balinese bruiloft en toen ik vroeg of het net zo groots wordt als de bruiloft van Nico vertelde hij dat de bruiloft van Nico er niets bij was. Kan me dit moeilijk voorstellen, maar toen hij vertelde dat we naar de bruiloft van de kleinzoon van de koning van Bali gaan, nam mijn geloof iets toe! Die zaterdag is het ‘tweede deel’ van de bruiloft en zaterdagnacht vliegt de familie Kurnya terug naar Surabaya. Mijn plan is om dan nog een week te blijven en samen met Dista en Tommy het eiland onveilig te maken. Dista gelijk maar gebeld en besloten dat we rond 29 augustus met de auto terug naar Surabaya gaan, erg veel zin in mijn verblijf op Bali.

M’n werkdag zit er nu bijna op. Vanavond met Juwin, Christy en Ririn afgesproken, maar we hebben nog niet echt een plan voor een bepaalde activiteit. Gok dat we rond gaan hangen bij het zwembad en een beetje zwemmen. Morgen ben ik vrij vanwege de 66-jarige onafhankelijkheid van Indonesië. Dista ging uit zoeken of er nog ceremonies o.i.d. waren die de moeite waard zijn, want ben wel benieuwd hoe de Indonesiërs het vieren. ’s Avonds ga ik samen met Lidya koken en misschien nog een filmpje kijken. Wil het dan niet te laat maken, omdat het donderdag weer vroeg dag is en de bruiloft ook vermoedelijk behoorlijk veel indruk op me zal maken!

-later meer-

  • 13 Augustus 2011 - 19:52

    Ids:

    Hey Maarten,

    Gaaf je berichten te lezen en te zien hoe je daar een enerverend leven hebt met machtig veel nieuwe ervaringen. Je beschrijft het allemaal erg beeldend. Wij zijn net terug van vakantie, week Berlijn (de muur is vandaag 50 jaar gelden gebouwd), week Polen (ook een cultuurshock) en nog een week Noord-Duitsland (de vele regen bracht ons wat eerder thuis). Ik blijf je volgen. Doeg Ids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Surabaya

Bachelor-opdracht in Surabaya, Indonesië

Recente Reisverslagen:

14 September 2011

laatste week

07 September 2011

terug in Surabaya

01 September 2011

2de week vakantie Bali

26 Augustus 2011

vakantie Bali

13 Augustus 2011

week 6
Maarten

Actief sinds 08 Juli 2011
Verslag gelezen: 405
Totaal aantal bezoekers 27154

Voorgaande reizen:

22 November 2012 - 01 Maart 2012

Master-stage in Beijing, China

06 Juli 2011 - 12 September 2011

Bachelor-opdracht in Surabaya, Indonesië

Landen bezocht: