eerste hele week van januari - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu eerste hele week van januari - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu

eerste hele week van januari

Blijf op de hoogte en volg Maarten

12 Januari 2013 | China, Peking

4 januari:
Weer om 7.30 opgestaan en op weg naar werk gegaan. Na het werk met de metro naar Qingnanlu gegaan. Daar samen met Tatianna in Joy City (een grote mall) rondgelopen en gegeten in een Guangdong-restaurant (ze komt oorspronkelijk uit Guangdong ). De gerechten die ze uitgekozen had, waren stuk voor stuk erg lekker. Het was bovendien erg veel, dus lekker uitgebreid getafeld. Daarna nog even ergens koffie gedronken. Met een van de laatste metro’s (rond 23.00) naar huis gegaan. Nog even met Daniel gepraat en toen gaan slapen.

5 januari:
Opgestaan en rustig geïnternet. Tegen 11.00 ontbeten en rond een uur of 12 met Tatianna vertrokken naar het Olympisch Park. Daar het ‘Vogelnest’ en de zwemkubus bekeken; het viel me persoonlijk een beetje tegen, omdat het best slecht onderhouden is… Tatianna vertelde dat het mooier is als het donker is, omdat het dan nog wel mooi verlicht is. Misschien dat ik er dan nog een keer weer heen ga. Het was een beetje apart weer vandaag. Met de zon in de rug en de wind van voren leek het wel een strafexpeditie naar Siberië, terwijl het uit de wind met de zon van voren aanvoelde als een begin-lente-dagje. Na de bezichtiging van het Olympisch Park naar de McDonalds gegaan, omdat Tatianna dat graag wou… Toen nog samen naar (Qianmen) een oude winkelstraat gegaan en daar in de vele zijstraatjes allerlei, door Tatianna uitgekozen, kleine Chinese minigerechtjes geproefd. Op weg naar huis bij een kraampje kip gekocht en die thuis, onder het genot van een warme kop thee, opgegeten. Om de boel goed af te ronden nog even samen een licht maaltje genomen in een nabij gelegen restaurant. Het begon toen al redelijk laat te worden, dus toen afscheid genomen.

6 januari:
Er was een mooie blauwe hemel toen ik wakker werd en het was bovendien windstil. Heb toen het raam opengezet en ben lekker in het zonnetje gaan ontbijten. Dat beviel zo goed dat ik daarna de Quest erbij gepakt heb en die daar ben gaan lezen. Toen de zon zich verstopt had, was het tijd voor iets anders. Ben op de laptop toen nieuwsberichten van de afgelopen week gaan lezen en nog wat andere dingen op internet opgezocht. Tegen de tijd dat ik daar klaar mee was, werd men in Nederland ook wakker (7 uur tijdsverschil). Ik had wel behoefte aan een gesprek met iemand, dus toen een uur lang geskyped met Nina en een uur lang met Sjoerd. ’s Avonds even wat eten in elkaar lopen flansen en een serie gekeken.

7 januari:
Vandaag was het weer zover; ik had weer de eer om met de talentvolle, bekwame, intelligente en uiterst geestige Vincent samen te werken. De toekomstige ambassadeur kwam na 3 weken absentie de ambassade weer verblijden met zijn charismatische uitstraling. Het is overigens maar goed dat hij dit blog niet leest, want met zijn sierlijke bescheidenheid is hij vast te nederig om deze lofzang in ontvangst te nemen. Om 11.00 was er deze week weer een beleidsstaf; vind het altijd leuk om hier bij te zijn. In de lunch met Vincent, Reineir en Lucille pizza gegeten. Had vandaag ook nog een gesprek met de ambassadeur over een klusje dat ik voor hem mag doen deze week. Al met al een leuke werkdag dus. Na werk met Tatianna dumplings gegeten. Naast de dumpling hadden we nog een gerecht dat erg lekker was, maar ik had geen idee wat het was… Toen nog even naar de Lotus-supermarkt geweest en vervolgens met de metro naar huis gegaan.

8 januari:
Heb deze week verschillende klusjes, dus dat is wel leuk. De afgelopen weken had ik dat ik soms dagenlang aan het zelfde klusje moest werken en dat is toch minder leuk. Nga-Ho had lunch mijn besteld, maar er was vandaag eigenlijk niemand beschikbaar om mee samen te eten (mede doordat mijn lunch pas laat aan kwam). Toen het maar snel aan mijn bureau opgegeten. Vervolgens wel tot 18.30 doorgewerkt, dus ik wel redelijk ‘leeg’ aan het eind van de dag. Thuis wat eten voor mezelf gekookt en daarna een Bad Lieutenant (een redelijk simpele film) gekeken.

9 januari:
Op werk aan verschillende klussen gewerkt en geluncht met Vincent, Emar en Jacobien. Om 15.30 had ik een bijeenkomst in het Kempinski Hotel. De bijeenkomst werd georganiseerd door de Europese Kamer van Koophandel en ging over investeren in China. Tijdens de bijeenkomst werd onder andere verteld waaraan een buitenlands bedrijf minimaal moet voldoen en werd dit vergeleken met waaraan Chinese bedrijven moeten voldoen, erg interessant. Aan de hand van de informatie verkregen uit deze bijeenkomst moet ik binnenkort een samenvatting schrijven. Na de bijeenkomst nog even terug naar werk gelopen om nog even iets te doen. Daarna met de bus naar huis gegaan. Thuis het eten van gisteren opgewarmd en lekker muziek geluisterd en een serie gekeken.

10 januari:
Vandaag weer hard aan het werk geweest en in de lunch met Vincent en Jeroen bij de curry-Japanner gegeten. Na de lunch naar een winkel in de buurt van het restaurant gelopen en geloof het of niet… ik heb daar DEODORANT kunnen kopen! Het is wel een roller, maar dat mag de pret niet drukken. Tegen 16.30 met Nga-Ho naar het Hilton Hotel gelopen, omdat de ambassade hier de resultaten van de uitgevoerde business survey ging presenteren. De presentatie begon met het welkomstwoord van de ambassadeur en daarna presenteerde Jeroen de resultaten. De presentatie duurde in totaal ongeveer een uur en daarna was het tijd voor de zaal om vragen te stellen. Deze mogelijkheid werd met name door de aanwezige pers aangegrepen (NRC, RTL, NOS, etc.). Ben nu wel benieuwd wat ‘ze ‘ hierover gaan schrijven. Aansluitend na de presentatie was er een borrel met o.a. Heineken bier en wat hapjes. Tijdens deze borrel met verschillende mensen een gesprek gehad; wel erg leuk! Het is echt een totaal ander milieu dan wat ik gewend ben, dus dat is wel interessant en leerzaam. Uiteindelijk was ik een van de laatsten die het hotel verliet en ging ik na 21.00 huiswaarts. Was wel redelijk hongerig, want had op het bier na bijna niets gehad. Thuis dus maar snel wat dumplings in de pan gegooid en na een tijd met Daniel (die weer terug is van zijn trip) gesproken te hebben, ben ik gaan slapen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Maarten

Actief sinds 08 Juli 2011
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 27164

Voorgaande reizen:

22 November 2012 - 01 Maart 2012

Master-stage in Beijing, China

06 Juli 2011 - 12 September 2011

Bachelor-opdracht in Surabaya, Indonesië

Landen bezocht: