9e week eindelijk frisse lucht - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu 9e week eindelijk frisse lucht - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu

9e week eindelijk frisse lucht

Blijf op de hoogte en volg Maarten

25 Januari 2013 | China, Peking


18 januari:

Na het werk nog een borrel gedronken met wat collega’s. Nga-Ho had een goed taartenwinkeltje gevonden, dus in plaats van avondeten hebben we een machtig stuk taart gegeten. Daarna met de bus naar huis gegaan en met Daniel een paar afleveringen van de comedy Arrested Development gekeken en daarbij ook wat alcohol genuttigd. Later op de avond de bus naar Sanlitun genomen en daar uitgegaan. Daniel had ook met een collega van hem uit Shanghai (die in Beijing was) afgesproken, dus we waren met z’n drieën. Veel lol gehad met z’n allen en uiteindelijk rond een uurtje of 4.00 met de taxi naar huis gegaan.

19 januari:

Ondanks dat ik echt niet veel gedronken had, stond ik toch op met hoofdpijn. Achteraf blijkt dit te komen, doordat sommige merken ‘slechte’ alcohol verkopen en daardoor krijg je hoofdpijn (Daniel had er ook last van). Uiteraard heb ik er ook vrede mee als je geen snars gelooft van dit verhaal, maar het is wel echt zo... Toen ik voor het op pad gaan nog even wou pinnen, bleek m’n pinpas het ineens niet meer te doen. Naar huis gelopen en de ING gelijk een mail gestuurd en ervoor gezorgd dat ik op een andere manier aan geld kon komen. In plaats van op pad te gaan, was ik dus genoodzaakt om thuis te blijven. Op zich geen ramp, omdat ’s avonds een groep vrienden hier zouden komen eten. Daniel zou voor ze koken, dus ik kon hem daarbij helpen. In de tussentijd een interview gegeven voor de UT-krant in de rubriek over studenten in het buitenland. Tegen 19.00 kwam onze visite en tegen 19.30 begonnen we met eten. Na uitgebreid getafeld te hebben nog met z’n allen het spel DixIt gespeeld en iets na middernacht gaan slapen.



20 januari:

Vannacht heeft het weer gesneeuwd, dus het was weer behoorlijk ‘wit’ buiten. ’s Ochtends meteen de wedstrijd van FC Twente gekeken, dus dat was niet bepaald de leukste ochtend… Daarna met de metro naar het Hou Hai meer gegaan. Eerst op een bankje het gedrag van Chinezen op ijs bestudeerd en daarna een rondje gelopen over het ijs. Op een gegeven moment werden de voeten behoorlijk koud, dus toen teruggegaan. Rondom m’n huis nog wat goede foto’s proberen te maken van de omgeving en die weergeven hoe het ‘dagelijkse leven’ er uit ziet hier. Hierna nog even op m’n kamer gezeten en daarna met Gemini (de collega van Daniel) en Daniel gaan Hot Potten bij Xiabu Xiabu. Tegen de tijd dat we thuis kwamen was het alweer tijd om naar bed te gaan.



21 januari:

Na werk naar de borrel gegaan die in de ambassade georganiseerd werd door de landbouw-afdeling. Hier kwamen veel Chinese en Nederlandse ‘landbouwers’ op af. Tijdens deze borrel genoten van het buffet en het bier en ondertussen met verschillende mensen gesproken. Er zaten een aantal aardige en interessante zakenmensen tussen, dus dat was wel leuk. Toen het ongeveer afgelopen was, ben ik naar huis gegaan en daarna nog een tijd met Daniel gezeten.



22 januari:

In de lunch met Vincent naar Macau Taste gegaan en daar een aantal borden met eten weggewerkt. Tegen 14.00 kwam er een groep van 24 Leidse studenten op bezoek, dus ik moest assisteren bij de rondleiding door de ambassade. Na de rondleiding gaven Joan, Vincent en Rick nog een interessante presentatie over de ambassade, dus dat was wel een geslaagde activiteit. Na werk naar huis gegaan en daar (eindelijk!) kunnen skypen met mijn opa&oma, was erg fijn;)



23 januari:

Het leek wel ‘Nationale Chinese Ruziedag’ vandaag, want toen ik de deur uitliep waren er 2 kids die aan het voetballen waren met elkaar aan het vechten, bij de halte hadden 2 mensen ruzie om de inhoud van een plasticzak en in de bus was er een oude man die elke jongere die bij hem in de buurt kwam leek uit te schelden. Toch leuk om de doorgaans ingetogen en ‘emotieloze’ Chinees eens op een andere manier te zijn. In de lunch met Nga-Ho naar een groente-restaurant gegaan en daar verschillende groenten gegeten. ’s Avonds thuis even een biefstuk gemaakt en die onder het genot van de uitzending van Voetbal International opgegeten. Rond middernacht gaan slapen.



24 januari:

‘Another day at the office’ vandaag. Enige bijzonderheid was dat ik te horen kreeg dat Vincent een promotie gemaakt, dus dat vond ik wel leuk om te horen. ’t Is alleen wel jammer dat hij dan waarschijnlijk niet tot het einde van mijn stage op de ambassade aanwezig is. Na het werk nog even dumplings gegeten met Nga-Ho en de plannen voor komend weekend doorgesproken. Thuis nog even met Daniel naar Arrested Development gekeken en toen gaan slapen.



P.s. excuses voor het korte verslag. Het was nogal een drukke week en ik heb het verslag van de hele week, dus pas net in een keer uitgewerkt. Komend weekend ben ik namelijk ook weg, dus dan komt het er ook niet van…

  • 30 Januari 2013 - 15:43

    Paulien Boxebeld:

    Hoi maarten, leuk om je verslagen te lezen. Het lijkt mij een fantastische ervaring om een tijd in china te leven. Wanneer is je stage afgelopen ?
    Groeten vanuit heino van Paulien

  • 30 Januari 2013 - 15:54

    Maarten Van Der Lippe:

    Hee Paulien,

    klopt, want zowel op de ambassade werken als in een stad met 20 miljoen mensen wonen is een geweldige ervaring. Stage duurt nog tot volgende week vrijdag en dan in dat weekend begint het Chinees Nieuwjaar (duurt 2 weken). Ik blijf tot de 28ste, dus ik wil ook nog wat reizen door China.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Maarten

Actief sinds 08 Juli 2011
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 27139

Voorgaande reizen:

22 November 2012 - 01 Maart 2012

Master-stage in Beijing, China

06 Juli 2011 - 12 September 2011

Bachelor-opdracht in Surabaya, Indonesië

Landen bezocht: