weekje smog happen - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu weekje smog happen - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu

weekje smog happen

Blijf op de hoogte en volg Maarten

19 Januari 2013 | China, Peking

11 januari:
Naar werk gegaan en in de lunch met Nga-Ho in een Chinees restaurant lekker gegeten. Om 16.00 begon in de grote vergaderzaal de Nieuwjaarsborrel, dus daar heen gegaan. Naast de lekkere bubbelwijn waren ook de hapjes erg goed verzorgd. Zo waren er oliebollen, bitterballen en saucijzenbroodjes, dus dat was even genieten voor een snackliefhebber als ik. Gezellig gepraat met wat collega’s tot een uurtje of 19.00 en uiteindelijk met de bus terug gegaan. Had niet meer zo de behoefte om echt wat te eten, dus lekker rustig thuis gehangen.

12 januari:
Om 11.30 bij de metro met Tatianna afgesproken en samen naar een buitenwijk van Beijing gerezen. Daar eerst in een tentje wat dumplings en soep genomen. Vervolgens doorgelopen naar het ‘Summer Palace’. Het complex van dit paleis is helemaal gebouwd rondom het Kunming meer. Dit meer was door de kou natuurlijk helemaal bevroren, waardoor je de verschillende delen van het complex kon bereiken door over het ijs er heen te lopen. Schaatsen doet men hier niet echt, maar ze hebben wel een andere manier van ijspret: priksleeën. Dit is op een slee met 2 stokken jezelf ‘vooruit prikken’. Uiteraard dit een tijdje gedaan; was leuk, maar niet echt spectaculair. Naarmate de dag vorderde werd het steeds kouder, maar ook steeds ‘mistiger’ (zie ook de foto's hieronder). Op een gegeven moment werd ik een beetje kortademig en had ik een beetje een branderig gevoel van binnen. Toen maar terug gelopen naar de metro en terug gegaan naar mijn appartement. Toen we aan het opwarmen waren en wat thee aan het drinken waren, las ik even het nieuws en werd me duidelijk waar het branderige gevoel en de kortademigheid vandaan kwam: http://www.nu.nl/buitenland/3002211/bevolking-peking-geplaagd-dichte-smog.html. Dus maar met de bus naar het ‘Hot Pot’ restaurant gegaan en niet lopend. ‘Hot Pot’ is een typisch Chinees/Beijings aangelegenhedi. Iedereen krijgt een pan met daarin water en met een warmelement eronder. Op het moment dat het water dan kookt dan gooi je er dunne stukjes vlees en groenten in. Als het dan gaar is, gooi je het in een bakje met saté en kruiden en eet je het op. Vond het wel erg leuk om te doen, dus dat ga ik vermoedelijk nog wel een keer doen. Daarna nog even alleen thuis gezeten en daarna gaan slapen.

13 januari:
Tegen een uur of opgestaan 8.00 om te kijken of de smog al weer verdwenen was, maar helaas was dat nog niet het geval. Om 11.00 zou er namelijk een Nederlandse schaatswedstrijd zijn op het meer van Houhai en daar wou ik wel graag aan mee doen. Het leek me niet echt verantwoord om met deze dichte smog te gaan schaatsen, want had ook nog een beetje last van de ‘aanslag’ van de dag ervoor. Daarom nog maar even gaan slapen, want kon toch niet veel ondernemen. Helaas moest ik nog wel naar buiten om boodschappen te doen, dus dat maar even snel gedaan. De rest van de dag in trainingsbroekie en T-shirt een beetje series en films gekeken, deels alleen en deels met Daniel. ’s Avonds samen met Daniel gekookt en gegeten. Tegen middernacht gaan slapen, maar dat ging nogal moeizaam omdat ik totaal niet moe was.

14 januari:
Er hing nog steeds een dik pak smog over Beijing en inmiddels heeft de overheid (eindelijk) wat maatregelen genomen om verdere uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Tijdens de beleidsstaf bleek niet alleen dat in Nederland de smog-problematiek in het nieuws was, maar dat het zelfs opgepakt was door CNN en BBC. In de pauze even snel 2 broodjes gehaald en die opgegeten. Na werk met Nga-Ho op de fiets naar de ‘Silk Market’ gegaan, dit is een soort warenhuis met allerlei kleine kraampjes waar velerlei spulletjes verkocht worden. Wel een goede plek om op zoek te gaan naar souvenirs later… Daarna samen wat gegeten in een tentje. Dit was ook een ‘Hot Pot’ restaurant, maar dan met invloeden van elders uit China en bovendien was het wat luxer dan die van zaterdag. Toch vond ik het zaterdag lekkerder… Tegen 23.00 kwam ik met de bus thuis en iets later ging ik slapen.

15 januari:
In de ochtend gewerkt en ’s middags om 13.00 had ik een interview met de eigenaresse van China Consult. Dit interview maakt deel uit van mijn master thesis. Haar kantoor was ongeveer 2 kilometer van de ambassade, dus besloten om er heen te lopen en een ‘frisse’ neus te halen. Ik was er precies op tijd en na een kort introductie gesprekje met het interview begonnen. Het duurde ongeveer een half uur en ging volgens mij best goed. Weer terug gelopen naar de ambassade en daar nog even verder gewerkt. Na werk met de bus terug naar huis gegaan en even bij de supermarkt wat boodschappen gedaan. Hier een opwarmmaaltijd gekocht, maar die bleek toch minder lekker te zijn dan gedacht/gehoopt. Toen nog maar even wat dumplings gekookt en met Daniel lekker lui op de bank een serie gekeken.

16 januari:
Moest vandaag iets eerder op de ambassade zijn, omdat Jeroen me graag bij het gesprek met een Nederlandse zakenman wou hebben. Het leek me niet echt handig om dan te laat te komen, dus redelijk wat veiligheidsmarges ingebouwd en was er uiteindelijk meer dan 20 minuten van tevoren. Het gesprek ging over de problemen die het bedrijf ondervindt van de Chinezen die technieken ‘kopiëren’, maar hier vervolgens niet voor willen betalen, was wel interessant. Daarna aan het werk gegaan om in een factsheet met alle interessante feiten en gebeurtenissen in de handel tussen NL & China in kaart te brengen. Na werk met Daniel even wat gegeten en daarna lekker geluierd, want ik voelde me niet heel erg goed.

17 januari:
Eindelijk was de smog weg en het was meteen een heerlijke, blauwe dag. Het wordt hier elke week wat warmer en volgens mij is een deel van de kou naar Nederland gegaan. In de lunch met Jeroen, Emar, Reineir,Jacobien en Vincent in het zonnetje naar het restaurant ‘Macau Taste’ gelopen. Daar verschillende gerechten in het midden van de tafel laten gooien en vervolgens kon iedereen de verschillende maaltjes proberen. Dat vind ik toch wel de leukste manier van uit eten gaan en het is jammer dat dit in NL niet echt mogelijk is. Na het werken snel nog even thuis wat gekookt en nog wat geïnternet voor dat ik ging slapen.

  • 21 Januari 2013 - 17:39

    Andre Twente:

    Hallo Maarten,
    Via je vader ben ik bij deze site terecht gekomen, wat een prachtig avontuur en het lijkt mij ook een mooi land om stage te lopen.
    Deze mooie ervaringen, de smog en de temperatuur zul je in je verdere leven niet meer vergeten.
    Geniet van je werk, het land en alle indrukken en wees voorzichtig (de smog) in dit enorme grote land.

    Groetjes,

    Herma en André Twente

  • 22 Januari 2013 - 19:14

    Erik Vos:

    Hoi Maarten,

    Ik hoorde van je moeder over je site. Prachtig avontuur, mooi land, speciale cultuur! We zullen je verhalen nieuwsgierig lezen. Prachtige ervaring, toch?!

    groetjes,
    Sieni en Erik

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Maarten

Actief sinds 08 Juli 2011
Verslag gelezen: 279
Totaal aantal bezoekers 27151

Voorgaande reizen:

22 November 2012 - 01 Maart 2012

Master-stage in Beijing, China

06 Juli 2011 - 12 September 2011

Bachelor-opdracht in Surabaya, Indonesië

Landen bezocht: