2012-2013 - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu 2012-2013 - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu

2012-2013

Blijf op de hoogte en volg Maarten

05 Januari 2013 | China, Peking

28 december:
Weer met de bus naar werk en aan allerlei dingen gewerkt. In de pauze met David naar een Singaporees restaurant gegaan en daar gegeten. Er was vandaag amper iemand op de ambassade, dus er viel weinig te borrelen. Daarom maar op de bus gestapt en met Daniel bij ons inmiddels vertrouwde moslimrestaurant onze 2 favoriete maaltjes genomen en nog wat groenten erbij besteld. Thuis de film It’s a Wonderful Life gekeken. Daarna ook nog met Daniel (met de nodige vertaling) de finale van Serious Request gekeken; hij was wel onder de indruk van wat er gebeurde. Rond een uur of 01.00 gaan slapen.

29 december:
Rustig opgestaan en ontbeten. Tegen het middaguur met Daniel naar de metro gelopen en weer naar museum van verleden week gegaan (National Museum). We waren toen redelijk laat, dus konden maar een klein deel zien. Nu de rest gezien; hierin werd onder andere de geschiedenis van China uitgelegd. We zijn de laatste paar weekenden eigenlijk ‘verplicht’ om naar het museum te gaan, omdat het buiten ontzettend koud is. Na het museumbezoek ergens wat gegeten en ’s avonds samen een film gekeken. Voelde me niet heel erg lekker, dus maar besloten om niet uit te gaan.

30 december:
De nachtrust heeft me niet heel erg veel goed gedaan. Voelde me nog steeds ziekjes, dus maar besloten om de deur niet uit te gaan. Daniel had nog wat boodschappen voor me gedaan, waardoor ik zelfs daarvoor de kou niet in hoefde. Het vriest hier elke nacht ongeveer 10 tot 15 graden en overdag ‘loopt de temperatuur op’ tot een graad of -10 tot -5. Op zich als het windstil is, dan is het zelfs voor een koukleum als ik nog wel goed te doen. Echter als er een wind staat, dan is het echt totaal niet uit te houden… Vandaag was zo’n winderige dag, dus lekker binnen gezeten (in trainingsbroek en warm vest) en Nederlandse tv programma’s en een film gekeken. ’s Avonds wat dumplings gekookt en wat kip gebakken. Redelijk op tijd naar bed gegaan in de hoop dat ik me de volgende dag weer wat beter zou voelen.

31 december:
Voelde me wel weer redelijk goed toen ik opstond, dus gewoon naar werk gegaan. Op Oudejaarsdag steekt men hier geen vuurwerk af, want dat doen ze alleen op het Chinese Nieuwjaar (in 2013 op 10 februari). Ik had daarom in de ochtend helemaal niet door dat het vandaag de laatste dag van 2012 was. De werkdag werd vanwege Oudejaarsdag verkort tot 15.00, dus ’s middags een beetje bank gehangen met Daniel. In de avond met z’n tweeën naar Qmex (Mexicaans restaurant) gegaan om daar met nog 8 anderen (meeste van het hiking-weekend) wat te eten. Na het eten naar een barretje gegaan en daar sloot Tatianna zich ook bij ons aan. Na het nuttigen van de nodige drankjes naar een veel te luxe club gegaan. De mensen van onze groep die daar ook daadwerkelijk uitgenodigd waren, gingen daar eerder heen dan de onuitgenodigden (waartoe ik behoorde). Toen we aankwamen zagen we alle pasjes van de genodigden al liggen… Gelukkig waren we geïnstrueerd om de uitsmijters gewoon onze pols te laten zien en dan stoïcijns door te lopen. Doordat die van de club een vage stempel gekozen hadden die amper zichtbaar was, werkte deze strategie ook nog! Het was wel een apart feestje, want de whiskey was bijna net zo duur als het bier en werd ook nog ongeveer in dezelfde hoeveelheid verstrekt… Waarschijnlijk snapte de bartender het nog niet helemaal! Aangezien het een redelijk Westers feestje was, werd er om iets voor twaalven afgeteld tot 2013. Na elkaar een fijn jaar gewenst te hebben, nog een redelijk tijd doorgefeest. Het was tegen 5.00 of 6.00 toen ik ging slapen.

1 januari:
GELUKKIG NIEUWJAAR! De dag vanzelfsprekend redelijk laat begonnen (gok zo rond een uurtje of 13.00/14.00) en had vrij weinig zin om iets te ondernemen vandaag. Het werd dus wederom een luierdagje op m’n kamertje. M’n ouders hadden allerlei jaaroverzichten (sport en De Wereld Draait Door) en de Oudejaarsconference in Dropbox gegooid, dus vond het wel leuk om dat allemaal te bekijken. Later op de avond met Daniel nog gekookt en gegeten. Ook veel nieuwssites bekeken om weer een beetje up-to-date te zijn van de wereldgebeurtenissen. Daniel luistert ongeveer non-stop nieuwsberichten, dus dan is het wel leuk als ik enigszins mee kan praten/discussiëren. Rond middernacht gaan slapen, maar op de een of andere manier ging dat vrij moeizaam.

2 januari:
Weer met de bus naar het werk gegaan. Verschil met normaal was alleen dat ik nu kon zitten en bijna een privéchauffeur had in plaats van een klein oncomfortabel staplekje. De Chinezen hebben namelijk 3 dagen vrij vanwege het nieuwe jaar, maar ze vieren het Nieuwjaar niet dus dat is wel merkwaardig. Op kantoor de al aanwezige collega’s de nieuwjaarswensen overgebracht en toen aan de slag gegaan. In de lunch met Jin Ming en Maurits gegeten. Was gezellig, maar was wel een beetje jammer dat het eten zo pittig was dat je amper de ingrediënten kon proeven. ’s Avonds besloten om voor het eerst sinds mijn komst hier alleen te gaan koken. Best een redelijke opgave, omdat op veel producten alleen maar Chinese tekens staan… Hierdoor is van veel dingen niet echt duidelijk wát het is of hoe het bereid moet worden. Uiteindelijk is het een beetje een bijeengeraapt zooitje van ingrediënten geworden: Chinese rijstcake met sperziebonen, ui, tomaat, paprika, rode peper en kip. Ondanks dat het ongetwijfeld niet de best mogelijke combinatie is, heeft het toch wel goed gesmaakt. Daarna nog een beetje op internet gesurft en gaan slapen.

3 januari:
Toen ik het huis uitliep zag ik in de verte de 701 al aan komen, dus snel gaan rennen om op die manier de bus te kunnen halen. Het was alleen superkoud, dus toen ik in de bus zat was m’n neushaar gewoon bevroren (ademde via neus in en mond uit). Op de ambassade weer aan het werk gegaan. Deze week heb ik niet echt de meest leuke en interessante klusjes gekregen, want ik moet veelal checken of bedrijven in de database staan (en zo niet toevoegen) en kijken of ze ook in China gevestigd zijn. Na de werkdag thuis de restjes van de dag ervoor opgewarmd. Het thuis eten is overigens een beetje uit nood geboren. Daniel is met de rest op een trip, want zij hadden allemaal vrij. Tatianna is ook een paar dagen weg en Aidan’s nummer ben ik kwijt geraakt. Ik kon namelijk niets meer met m’n mobiel, omdat hij vol was… Daarom moest ik hem resetten naar de fabrieksinstellingen, waardoor ik nu alle nummers kwijt ben! Dus voel vrij om je nummer naar me toe te sturen (mvdlippe_4@hotmail.com).

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Maarten

Actief sinds 08 Juli 2011
Verslag gelezen: 181
Totaal aantal bezoekers 27161

Voorgaande reizen:

22 November 2012 - 01 Maart 2012

Master-stage in Beijing, China

06 Juli 2011 - 12 September 2011

Bachelor-opdracht in Surabaya, Indonesië

Landen bezocht: