week 5 - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu week 5 - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu

week 5

Blijf op de hoogte en volg Maarten

05 Januari 2013 | China, Peking

21 december:
Opgestaan en met de 701 naar de ambassade gegaan. Het was niet echt druk op de ambassade, dus een niet zo productief dagje. In de lunch samen met Nga-Ho gegeten en gelijk afscheid genomen, want ze gaat 2 weken vakantie vieren in Nederland. Weer een lunchmaatje die hem smeert… Er waren niet veel collega’s, dus de vrijdagmiddagborrel ging niet door. Toch hebben Ma Qing, Maurits, Jan Reint en ik ons daar niet door laten tegenhouden, dus alle ijskasten in de ambassade afgespeurd naar biertjes en in de kantine deze gezellig opgedronken. Daarna met Daniel wat gegeten in een nieuw restaurant, maar het was behoorlijk pittig voedsel. ’t Zweet brak me uit rond de ogen; weet ook niet hoe dat kan, maar Daniel kon er kostelijk om lachen. Daarna thuis een film gekeken op m’n laptop (Before Sunrise, saaaaai). We wachten nog steeds op onze nieuwe tv, want die hebben ze ons beloofd. We hopen dat er een USB-aansluiting in zit, zodat we films van m’n harde schijf op de tv kunnen kijken.

22 december:
Om 7.30 opgestaan om te kijken wat Az – Fc Twente geworden was. Na dit geruststellende nieuws nog even 2 uurtjes geslapen. Daarna aangekleed en met Daniel op de metro gestapt naar het Militaire Museum en daar oude onderzeeërs, tanks, vliegtuigen, kanonnen en auto’s bekeken. Daniel kon er ook nog wel veel over vertellen, dus dat was wel interessant. Helaas was het binnen gedeelte van het museum gesloten. Aangezien het een graadje of -10 was met een best wel stevige wind had ik het op een gegeven moment wel gezien en kon ik niet wachten om het warme metrostation in te duiken. Met de metro naar het National Museum (een ander National Museum dan de andere keer) gegaan, omdat het nog niet zo laat was en een buitenactiviteit veeeel te koud was. Dit National Museum was volgens Daniel het grootste museum ter wereld qua oppervlakte. Dit zou best kunnen, want het was een enorm gebouw met relatief weinig kunststukken erin. Het lijkt me wel iets voor de Chinezen om net zo lang te bouwen tot het de grootste ter wereld is en vervolgens niet te weten wat te doen met al die ruimte. Na het museumbezoek nog even lekker gegeten en in de avond lekker warm thuis gezeten.

23 december
Rustig opgestaan en op internet gesurft. Rond een uur of 10.30 stonden ineens 4 vreemdelingen in huis… Gelukkig kwamen ze ons een tv bezorgen en niet een tv stelen. Ons huis is dus nu ook uitgerust met een werkende televisie met USB-ingang, dus binnenkort maar eens testen of de harde schijf daarop aangesloten kan worden. Tegen 12.00 kwam Tatianna en toen samen ontbeten. Na het ontbijt naar de Raffles City mall gelopen en daar rondgekeken. De mall is behoorlijk Westers qua uiterlijk en ook qua winkels en helaas ook qua prijs. Een tijd in de mall rondgeslenterd, even wat gegeten en een tijd naar livemuziek geluisterd. Thuis nog even gedronken, wat muziek geluisterd en nog wat noodles gegeten in een noodlesrestaurantje. Het was een uur of 21.00 toen ze naar huis ging, toen nog lekker uitgebreid gedoucht en gaan slapen.

24 december:
Toen ik op werk aankwam rond 8.45 liep ik door een uitgestorven gang. Normaal zijn er een paar mensen eerder op werk die je kunt groeten en een kort praatje mee kunt maken, maar nu was de hele verdieping leeg en had ik alleen nog maar de guards voor de poort gezien en de receptioniste. Op een gegeven moment kwamen Roderick en Emar nog, maar dat was ook alles van de Economische Afdeling. De ambassadeur was het ook opgevallen, dus rond een uurtje of 12 kregen we een mail dat we tegen 15.00 wel mochten stoppen met werken. In plaats van een pauze van 1.5 uur te nemen, dus maar besloten om van 12.30 tot 14.00 door te werken en dan eerder naar huis te gaan. Thuisgekomen was Daniel al druk bezig met koken voor het Christmas Eve feestje van vanavond. Hij had pannen gekocht en de nodige ingrediënten. Samen de nog ontbrekende ingrediënten gehaald in de supermarkt en samen gekookt onder het genot van de film a Christmas Carol (de Muppet-uitvoering) en toen de film afgelopen was nog kerstmuziek gedraaid. Het koken ging goed; we hebben een soort toren met gepaneerde kip & aubergine met vers gemaakte tomatensaus gemaakt met een kaastopping, was lekker. Uiteindelijk uren in de keuken gestaan. Onder andere omdat er geen broodkruimels en tomaten in blik waren, dus moesten we dat allebei zelf maken, maar het was gezellig. Toen nog even een uurtje ontspannen en naar het huis van Klara en Emma gelopen. De meeste mensen die kwamen kende ik al, maar ook een aantal nieuwe mensen leren kennen. Iedereen bracht zijn of haar eigen gerecht mee, dus dat leverde uiteindelijk totaal verschillende gerechten op (met wisselend succes). Toch heb ik wel heerlijk gegeten (en gedronken)! Aan het eind van de avond nog een spelletje (DixIt) gedaan en tegen 3.00 kwamen Daniel en ik thuis aan met de taxi.

25 december
We waren uitgenodigd om tegen 11.00 bij Cat & Ilay pannenkoeken te komen eten. Ook Klara, Emma en Mischa waren daar bij. Cat & Ilay hadden voor iedereen ook nog een kerstcadeautje gekocht, dus ik ben nu een schitterende stropdas met verliefde biggetjes erop rijker! Daarna een film gekeken. Tegen 15.00 hebben Daniel en ik wentelteefjes gemaakt van de aanwezige eieren en het brood. Daarna met Mischa, Ilay en Daniel in de taxi gestapt naar een Japanse massagesalon. Gekozen voor een 2 uur en 10 minuten durende massage van het hele lichaam en de voeten. Na het verkleden (we moesten een schitterende Japanse pyjama aan) begonnen met een warm voetbad en een nogal ruwe (zittende) massage van de nek, schouders en onderrug. Toch voelde het wel een stuk losser op het moment dat ze aan de arm en handmassage begon. Vervolgens waren de voeten aan de beurt; normaal kan ik er totaal niet tegen als mensen aan m’n voeten zitten, maar met de zalf/olie die ze gebruikte was het meer dan goed uit te houden. Overigens was het wel leuk om te zien hoe gefascineerd het Japannertje was bij de kleine teen van mijn linkervoet. Om de een of andere reden staat deze teen wat omhoog, waardoor die de grond nooit raakt… Na de voetmassage kon het ultieme relaxen beginnen; we konden lekker languit liggen op een massage tafel, terwijl hoofd, nek, schouders, onderrug, bovenbenen en kuiten nog eens zacht handig gemasseerd werden. De massage was het geïnvesteerde geld meer dan waard. Met de taxi naar het huis van Ilay gegaan en daar ook met Cat erbij pizza gegeten. Ze gingen weer a Christmas Carol (andere uitvoering kijken), dus toen maar besloten om naar huis te gaan om te gaan (proberen) skypen met familie. Om 16.30 Nederlandse tijd (23.30 Chinese tijd) kwamen opa&oma bij ons, dus een tijdje met familie kunnen skypen, vond het erg leuk om ze weer te zien! Uiteindelijk rond een uurtje of 1.00 gaan slapen.

26 december:
Dit was de gevreesde Tweede Kerstdag, want Daniel en andere vrienden moesten allemaal werken en bovendien waren de collega’s waar ik het meest mee om ga (Vincent en Nga-Ho) in Nederland. Daarom maar lekker uitgeslapen en bij het ontbijt begonnen met het kijken van een film. Daarna drie Serious Request afleveringen gekeken, die m’n ouders via Dropbox opgestuurd hadden. Vervolgens bijna 2 uur met moeders op Skype gezeten, erg leuk want we hadden nog niet echt veel contact gehad sinds ik hier ben. Toen de opgelopen blogachterstand weggewerkt en tegen de tijd dat ik ook daar mee klaar was, was het al ongeveer etenstijd. Daniel moest overwerken, dus toen besloten om met Tatianna wat luxer uit eten te gaan. Samen naar het gespecialiseerde Pekingeend restaurant gegaan en uiteraard het gerecht waar deze stad wereldwijd bekend om staat genomen. Deze bekendheid is zeker niet onterecht, want het was echt heeeerlijk! Na de Pekingeend nog wat lekkere salade en een soort quiche gegeten en thee gedronken. Het was behoorlijk duurder dan normaal, maar dat mocht ik van mezelf op deze Kerstdag. Na het eten nog even wat muziek geluisterd; de top 2000 doet het helaas niet, dus luister nu de top Serious Request. Rond middernacht naar bed gegaan; de dag was me hartstikke meegevallen en vond het zelfs wel lekker om een luierdagje te hebben.

27 december:
Het was superkoud thuis, want volgens mij heeft de overheid het een de centrale verwarming lager gezet. In ons Hutonghuis reguleert de overheid de temperatuur en je kunt dus zelf de verwarming niet aan of warmer zetten. Dat het huis behoorlijk tochtig is, helpt dan voor de binnentemperatuur ook niet echt mee. We houden de gordijnen dus maar zoveel mogelijk dicht. Op werk was het gelukkig warmer en kun je bovendien wel de temperatuur instellen. In de lunch met Roderick, André en Dirk Jan gegeten bij een Vietnamees restaurant; prijzig maar ook wel erg lekker. Ik wou de taak die Roderick me gegeven in de Achilles database had vandaag afronden, dus uiteindelijk iets voor 19.00 het kantoor verlaten. Daniel was behoorlijk hongerig toen ik thuis kwam, dus snel even wat gegeten. Daarna nog even Serious Request gekeken en gaan slapen.