4de week - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu 4de week - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu

4de week

Blijf op de hoogte en volg Maarten

22 December 2012 | China, Peking

14 december:
Op werk de laatste hand gelegd aan de taak van deze week en iets na 12.00 naar beneden gegaan, omdat we daar de kerstlunch zouden hebben. Daar voor het eerst glühwein gedronken die ik lekker vond en na een speech van de ambassadeur was het buffet geopend. Was een zeer uitgebreid buffet met allerlei soorten salades, groenten en vlees. Vervolgens kwam er nog een cake als toetje, erg lekker allemaal. Daarna werd er nog een verloting gedaan met alle ontvangen geschenken van het afgelopen jaar. Iedereen mocht 5 nummers pakken en op elk nummer viel een prijs. Uiteindelijk (na het ontvangen van ‘afdankertjes’ en het ‘afdanken’ van dingen) heb ik toch best wel een leuk pakket overgehouden; o.a. 3 Delfts blauwe kerstballen, een hippe USB-stick, een jade-decoratie (volgens Daniel meer dan $30 waard) en in 3D het gebouw van het Ministry of Foreign Affairs of the People’s Republic of China in glas. Daarnaast met veel mensen gepraat en ook weer nieuwe mensen leren kennen. ’s Avonds met Daniel uit eten geweest en onderweg naar het restaurant kwamen we Diane tegen, dus die ging ook mee. Erg gezellig en na het eten met Daniel een film gekeken (the Watchmen, enorme afrader).

15 december:
Uitgeslapen en toen ik wakker werd even rustig ontbeten. Het was ‘mooi’ weer; d.w.z. net iets boven nul en windstil. Prima weer voor een lange buitenactiviteit, dus (eindelijk) met Daniel naar de ‘Verboden Stad’ (Forbidden City). Wel apart, dit grote, eeuwenoude complex ligt midden in deze stad met meer dan 20 miljoen inwoners. Het is lastig om alles wat ik gezien heb te omschrijven, dus ik zal de nodige foto’s uploaden. Ik was wel erg onder de indruk; het is totaal anders dan alles wat ik tot nu toe gezien heb. Daniel en ik hadden bij de ingang ook beide een soort mp3-speler gehuurd. Op basis van GPS kon dit ding traceren waar in de ‘Verboden Stad’ je was en op basis daarvan vertelde het allerlei interessante verhalen over die locatie. Hierdoor was de symboliek e.d. van alles ook een stuk duidelijker. Uiteindelijk in totaal zo’n 6 uur daar rondgeslenterd en toen ik via de poorten naar buiten ging, had ik nog steeds niet het idee dat ik alles wel gezien had. Hoogstwaarschijnlijk ga ik er nog wel een keer naar toe om te kijken. Uiteraard was ik wel hongerig geworden van alle indrukken, dus daarna weer heerlijk uit eten geweest. Weer thuis aangekomen samen met Daniel een film gekeken (Kiss Kiss Bang Bang) en wat gedronken. Alweer behoorlijk uitgerust en toen naar de opening va n een nieuwe bar (Slow Boat) in onze hutong-wijk gelopen en daar ook met Ilay en Cat een tijd geweest. Het was niet echt spektakel, dus vrij snel met de taxi naar Sanlitun gegaan. Daar waar barretjes in en uit gelopen tot we uiteindelijk bij de V+ Lounge aankwamen. Ben volgens mij nog nooit in zo’n luxe discotheek geweest en bovendien was de muziek goed. Tegen sluitingstijd met de taxi naar huis gegaan en gaan slapen, een erg geslaagde dag!

16december:
Niet al te vroeg opgestaan en met Daniel naar Ilay en Cat gelopen, omdat we daar uitgenodigd waren voor pannenkoeken en een kop koffie. Daar een tijdje gezeten en toen met Daniel op de metro gestapt naar een boeddhistische tempel. Na eerst bijna gestikt te zijn in de rook van het wierrookvuur, zijn we de bezichtiging begonnen. Deze tempel was Daniel’s favoriet en ik kon wel goed begrijpen waarom. De architectuur was vergelijkbaar met die van de ‘Verboden Stad’ en daarnaast was binnen erg veel bijzonders te zien. Dit zou je maar van me moeten aannemen, want ik vond het niet erg gepast om overal foto’s te maken… Na het bekijken zijn wewat gaan eten. Daniel besteld altijd het eten en dan laat ik me altijd verrassen met wat er op tafel komt en tot nog toe was het nog elke keer goed gegaan. Echter in deze keuze kon ik me niet zo vinden… Hij had gekozen voor een traditionele Beijingse maaltijd, maar vond alles op 3 de borden die op de tafel kwamen eigenlijk gewoon vies. Thuis nog samen een film gekeken (Requiem for a Dream) en daarna met een rommelend maagje het bed in gedoken. Het was, mede door het zachte weer, een succesvol weekend waarin ik erg veel heb gezien en bovendien erg veel lol heb gehad met Daniel.

17 december:
Met de bus naar werk. Vincent is de komende 3 weken ‘op vakantie’ in Nederland, dus mijn vaste lunch-collega is niet meer beschikbaar. Op zoek gegaan naar nieuwe mensen om mee te lunchen en die gevonden; Eugéne en Madelon. Zij gaan niet de deur uit voor de lunch, maar bestellen wat en laten dat bezorgen. Dus in de kantine van de ambassade wat gegeten; op zich niet slecht, want het scheelt tijd en geld. Had dus wel het recht om iets eerder de ambassade te verlaten. Was maar goed ook, want Daniel had met Ilay, Cat en 2 Chinezen afgesproken. Bij thuiskomst me meteen aangekleed en op de bus gestapt naar het restaurant. Daar lekker gegeten, maar helaas spraken de Chinezen niet erg goed Engels. Wel jammer, want ik ben eigenlijk wel op zoek naar een ‘echte’ Chinese vriend… Na het eten nog met Daniel op zoek geweest naar een gym. Daarna nog even samen met Daniel door het interview gegaan om het Engels te perfectioneren. Tegen de tijd dat we klaar waren, was het ongeveer al wel tijd om naar bed te gaan.

18 december:
Jeroen (het hoofd van Economische Afdeling) was weer terug op de ambassade, dus ik kon eindelijk laten zien wat ik in de tussentijd allemaal gedaan had. Hij zei dat ie tevreden was, dus daar was ik wel blij mee. De grootste opdracht, het interview, kon ie nog niet bekijken dus erg benieuwd wat ie daarover te zeggen heeft. In de lunch met Eugéne en nog wat andere collega’s in de kantine gegeten. Tegen 18.00 de ambassade verlaten en naar huis gegaan. Daniel moest overwerken, dus was niet beschikbaar voor het avondeten. Vond het eigenlijk ook niet heel erg, omdat het de afgelopen dagen qua planning wel overvol zat en dat is leuk, maar ook wel een beetje vermoeiend. Toen ik thuis kwam dus lekker de trainingsbroek aangetrokken en de blogachterstand weggewerkt. Stokbroodje uit de vriezer gehaald en laten ontdooien & opgegeten (was nog verrassend knapperig). Daarna was er nog tijd voor een film (de Bende van Oss) en toen gaan slapen.

19 december:
Ontbeten en met de bus naar werk gegaan. In de lunch met Nga-Ho naar een restaurantje gegaan en daar weer lekker maaltjes gehad. Na werk met de bus naar huis, maar het verkeer stond behoorlijk vast. Zat daardoor een tijd lang ‘opgesloten’ in de bus en op een gegeven moment begon een meisje (Tatianna) tegen me te praten. Ze is Chinees en sprak behoorlijk goed Engels, dus dat was erg leuk. Besloten om samen wat te gaan eten en na het eten nog even wat gedronken in een kroegje. Het was erg gezellig, dus ik denk dat we nog wel vaker wat gaan afspreken. Tegen de tijd dat ik thuis kwam, was het alweer tijd om te gaan slapen.

20 december:
Aan de slag gegaan op het werk, weinig bijzonders. In de lunch pizza gegeten samen met Nga-Ho. Na werktijd met Daniel uit eten geweest. Het was een dag met weinig bijzonderheden, dus misschien wel leuk om deze 4 weken te vergelijken met Indonesië. Doordat het verschil tussen de 2 stages groot zijn, is het wel gemakkelijk om het te vergelijken. Indonesië was qua weer, vriendelijkheid & openheid van de lokale mensen en huisvesting een stuk beter dan China. Het leuke van de huisvesting hier is dan weer dat ik samen met Daniel woon en dat het heel goed klikt tussen ons. Ook is Beijing als stad veel indrukwekkender dan Surabaya. Het werk op de ambassade is ook leuker en leerzamer dan in Indonesië. Ook is het natuurlijk wel fijn dat ik hier 2 dagen weekend heb t.o.v. 1 in Indonesië. Al met al zijn er dus bij beide dingen die me meer en minder aanspreken, maar is het me (tot nu toe) beide goed bevallen.

  • 25 December 2012 - 08:23

    Renske:

    Maarten ik wens je een fijne kerst daar in het verre Beijing. xxx uit het natte en warme Nederland. Renske

  • 25 December 2012 - 17:58

    Annet En Rolf:

    Hoi Maarten,
    Ook namens ons fijne kerstdagen gewenst!
    Groeten Rolf en Annet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Maarten

Actief sinds 08 Juli 2011
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 27163

Voorgaande reizen:

22 November 2012 - 01 Maart 2012

Master-stage in Beijing, China

06 Juli 2011 - 12 September 2011

Bachelor-opdracht in Surabaya, Indonesië

Landen bezocht: