week 3 - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu week 3 - Reisverslag uit Peking, China van Maarten Lippe - WaarBenJij.nu

week 3

Blijf op de hoogte en volg Maarten

14 December 2012 | China, Peking

7 december 2012
Opgestaan en naar werk gegaan en daar hard gewerkt. Het is behoorlijk aanpoten, maar ik vind het wel leuk en leerzaam. Ik had met Nga-Ho afgesproken om samen te gaan lunchen en zij wist nog wel een leuk tentje. Om 12.30 met de metro er heen gegaan. Het was een behoorlijk luxe, vegetarisch tentje (Pure Lotus) ergens in een achteraf steegje. Ngo-Ho was er vaker geweest, dus ik had er toestemming gegeven om me maar te verrassen. Dat is behoorlijk gelukt; we hadden een salade-achtig iets in een zeewier-wrap als voorgerecht. Daarna kwam er nog witte wortel, iets met aubergine erin, champignon-dumplings en gebakken tofu op tafel; erg apart, maar ook wel echt lekker! Tegen de tijd dat we daar klaar mee waren was het al 14.00 en toen kregen we ook nog een dessert van de zaak. Het dessert op zich was al bijzonder (een soort mini-mandarijnen waarvan je de schil ook kon eten), maar vooral de manier waarop het opgediend werd was apart. Het was iets ijskouds in een bak met warm water, waardoor er een soort rook opsteeg en zich verspreidde over de tafel (haha zoals je wel merkt, snapte ik het proces helemaal)! Bij het verlaten de hand van het Boeddha-beeld aangeraakt en nog 3x op de trom geslagen om zo geluk te verkrijgen. Vervolgens weer met de metro terug en hard aan het werk gegaan. Na werktijd nog even een biertje gedronken met wat medewerkers en toen met de bus naar huis.

8 december 2012
Werd om 9.30 wakker en gelijk maar even het brood ontdooid. Het was bijna ontdooid toen Diane me uitnodigde om samen te lunchen. Had haar nog niet veel gesproken, dus besloten om op het aanbod in te gaan. Ze had eten besteld, dus dat was er ook binnen no-time. Alleen had ze met maag en nier of lever (ze wist het niet zeker) niet bepaald mijn lievelingsmaaltjes in huis gehaald. Uiteindelijk toch maar allebei geprobeerd, maar alleen het idee al, zorgde ervoor dat het bij een klein beetje bleef. Vervolgens naar een hutong-markt gelopen en onderweg het inmiddels ontdooide brood alsnog maar opgegeten. De hutong-markt was een kilometer lang met allerlei winkeltjes en eetkraampjes. Voor mijn gevoel was dit wel echt een Chinees marktje, dus dat vond ik wel leuk. Alleen op de heenweg had ik de zon in de rug en best wel harde wind van voren, dus het was wel koud. De terugweg met de zon van voren en de wind van achter was een stuk beter te doen. Merkte toen al dat ik me niet zo lekker voelde, dus snel met de bus terug gegaan. Op internet zag ik dat het een gevoelstemperatuur van -18 was, dus niet zo gek dat ik het koud had, ondanks dat ik me dik aangekleed had. Lekker in m’n warme bed gaan liggen en een middagdutje gedaan. Toen ik weer opstond, ging het alweer beter. Nog even naar de supermarkt gegaan en daarna op m’n kamer een film gekeken (Sonny boy). Tot m’n verrassing kwam Daniel ’s avonds thuis en toen gelijk samen plannen gemaakt voor de volgende dag.

9 december 2012:
Samen met Daniel ontbeten en vervolgens op de metro gestapt naar Muxidi. Daar uitgestapt en vervolgens naar het National Museum(!) gelopen (ja ik heb foto’s als bewijs!). was een erg net museum en bovendien hadden ze met 7 verdiepingen een ruim en variërend aanbod. Begonnen op de verdieping die in een notendop de hele Chinese geschiedenis samenvatte. Er werden diverse objecten van de verschillende heersende dynastieën getoond. Ik heb wel echt het idee dat ik echt wat geleerd heb van de Chinese geschiedenis. Vervolgens ook de andere verdiepingen met o.a. boeddhistische beelden, aardewerk, beeldhouwwerken en schilderijen bekeken. De middag afgesloten met een kwartier durend filmpje over de ontstaansgeschiedenis van Beijing. Daarna nog even geluncht/gedineerd op de ons inmiddels kenmerkende manier; in totaal 4 borden met daarop vlees, groenten en salade, heeerlijk! Met de metro naar huis gegaan en op m’n kamer nog even een film gekeken. Om 16.30 Nederlandse tijd, of terwijl 23.30 Chinese tijd, was PSV – Fc Twente. Uiteraard was ik erg benieuwd naar het verloop, dus met behulp van de familie kon ik via skype op de televisie ‘meekijken’. Toen om 1.30 vast stond dat er met 3-0 verloren was, maar snel gaan slapen…

10 december 2012:
Ontbijt genomen en samen met Daniel in de bus gestapt naar de ambassadewijk. We konden samen reizen aangezien hij bij de Amerikaanse ambassade moest zijn om iets voor z’n visum te regelen. De straat van de Nederlandse ambassade was met hekken afgesloten en er was een flinke politiemacht op de been. Was meteen op m’n hoede voor eventueel gevaar, maar er viel me niets ongewoons op verder. Na het tonen van m’n ambassadepas kon ik ook ‘gewoon’ doorlopen. Na wat navraag op de ambassade bleek het de dag van de mensenrechten te zijn en daar zijn ze hier in China niet erg dol op. De Nederlandse ambassade is gevestigd naast het gebouw van de Verenigde Naties en de hekken + politiemacht was er om te voorkomen dat mensen het in hun hoofd zouden halen om te staken bij de VN… Tijdens de lunch het ‘oorlogsgebied’ verlaten en samen met Vincent en Lodewijk geluncht (frisse salade met biefstuk) en later nog bij een ander tentje een lekker kop warme chocolademelk gedronken. Op werk naar de beleidsstaf geweest en voor de rest hard gewerkt. Heb nu wel een leuke taak; de ambassadeur heeft binnenkort een interview op nationale radio en daar worden 10 vragen gesteld en ik moet met een voorstel van beantwoording komen. Vervolgens met de bus naar huis gegaan en gegeten met Ilay, Catherina en Daniel (soep & dumplings). Daarna met Daniel naar de supermarkt gelopen om nog wat brood en fruit te kopen. ’Helaas’ werden we slachtoffer van de winkel, want ze hadden bij de ingang allerlei kerstspullen neergezet… Vanzelfsprekend hebben we superveel goedkope, kitscherige spulletjes gekocht om ons enigszins saaie woonkamer van de nodige decoratie te voorzien. Vermoedelijk komt er in een later stadium nog meer :P Heb ook meteen oorwarmers gekocht om een ‘brainfreeze’ zoals afgelopen zaterdag in de toekomst te kunnen voorkomen. Het ziet er niet heel erg fraai uit, maar dat neem ik op de koop toe.

11 december:
Wederom Samen met Daniel met de bus, omdat de dag ervoor er iets misgegaan was bij de aanvraag van z’n visum. Daarna aan het werk gegaan op de ambassade. In de lunch met Roderick en Vincent gegeten; ik had de hot salad met alleen maar groenten erin. Was wel een goede en gezonde maaltijd en ook behoorlijk vullend. ’s Middags was er nog de huldiging van Jeroen, omdat hij 30 jaar in dienst was van de Marine. De huldiging ging gepaard met gebak en champagne, dus dat was wel even een lekkere onderbreking. Na werk had ik niet echt zin meer om echt wat te eten, dus laat op de avond op m’n kamer maar even wat ‘broodachtigs’ gegeten. Ook samen met Daniel nog even een film gekeken.

12 december:
Ook in Beijing is, net als in Nederland, er inmiddels sneeuw gevallen. Toen ik vanochtend opstond was het al behoorlijk wit en ook toen ik naar de bushalte liep sneeuwde het. In de bus was het wel grappig om te zien hoe ze hier ‘sneeuwoverlast’ aanpakken. Een soort van leger in van mensen in oranje overalls maakt met sneeuwscheppen de stoep sneeuwvrij en daarachter lopen vrouwtjes die de stoep royaal bezaaien met dikke, klonterige zoutbrokken. De stoep was daardoor erg goed begaanbaar, dus dat is wel fijn op die gladde schoenen van me. In de lunch met Vincent en Lodewijk gegeten; rijst in ei met vlees en een currysaus, erg lekker! Vervolgens weer op de ambassade aan de slag, want ik had me als doel gesteld om de presentatie en de interviewtekst voor het eind van de week af te hebben. Er was overigens wederom een reden voor het eten van gebak op werk, want een collega (Erik) was 50 geworden. ’s Avonds met Ilay en Daniel uit eten geweest. Daarna nog even met z’n allen in onze schitterende, kerstgedecoreerde woonkamer gezeten.

13 december
Opgestaan en naar werk gegaan. In de pauze met Emar naar een Duits restaurant gegaan en daar oer-Duitse worst met sla en aardappels gegeten. Om 16.00 zat de werkdag er voor mij eigenlijk al op, omdat ik namens de ambassade acte de présence bij een pubquiz over Intellectual Property Right. Samen met Eugéne, Madelon en Jenny daar heen gefietst. Was erg leuk om te doen en bovendien leerde ik op deze manier een beetje de basis van IPR kennen. Doordat we 3de van de 6 werden, wonnen we ook nog drank (naast het drankje dat je al kreeg). Na de quiz nog een tijd blijven ‘netwerken’ en tegen 20.00 verliet ik de kroeg om op zoek te gaan naar de bushalte en de bus die mij terug naar Dongsishitiao zou brengen. Daniel had speciaal op mij gewacht met eten, dus tegen 21.00 zaten we in het restaurant. ’s Avonds nog even geïnternet en toen het bed in gedoken.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Maarten

Actief sinds 08 Juli 2011
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 27162

Voorgaande reizen:

22 November 2012 - 01 Maart 2012

Master-stage in Beijing, China

06 Juli 2011 - 12 September 2011

Bachelor-opdracht in Surabaya, Indonesië

Landen bezocht: